Górcső alatt: a T5C5K2 villamos



2010-ben elérkezett az idő a lassan nyolc éve modernizált T5C5, azaz T5C5K villamosok főjavítására, amit a VJSZ-ben végeztek el az erre kijelölt járműveken. A kocsik a modernizálás során a T5C5K2 típusjelet kapták. Az 59-es és 61-es viszonylaton közlekednek.

Ismerkedjünk meg tehát a felújtott járművek sajátságaival! (A képek kattintást követően nagy méretben is megtekinthetők!)

K2 K2
Első ránézésre szembetűnik, hogy csak egy ablaktörlőt látunk a homlokfalon. A FOK-GYEM a helyén maradt, azonban a vezetőfülke oldalainak felső ablakainak sárga színe megszűnt. Eltüntették a jobb első ajtó működtetésére szolgáló gombot fedő ajtócskát is. A régi tojáslogót felváltotta az újfajta BKV-embléma.
A legalsó lépcsőfok egy érdesített, mintázott lemezbevonattal gazdagodott.
matr szenz
A felújítás során az energiatakarékosság jegyében újfajta ajtóprogram került beépítésre: amennyiben az ajtó fölötti szenzor 4 mp-ig nem érzékel mozgást, mély hangú indításjelzéssel bezáródik az adott ajtó. Amíg viszont a járművezető nem zárja központilag őket, az ajtónyitók és a leszállásjelzők világítanak, és újra ki lehet nyitni az ajtókat. Íme, a lépcsővilágító mögött elhelyezett szenzor.
lesznv leszv
Hát igen... A leszállási szándék jelzőfényeit a legjobb szándékkal sem tudom esztétikusnak nevezni. Sokat javított volna az összképen, ha az ajtóboxxal megegyező színűre fújták volna a kis lemezdarabokat! Cserébe a fényerő nyújt némi kárpótlást, sokkal jobban láthatóak, mint az elődökön lévő, sokszor nagyon halványan pislákoló lámpácskák. A lépcsővilágító lámpatestbe is erős, hidegfényű LED-et építettek be.
utr ut1
Az utastéri dekoritokat és az üléshuzatot lecserélték, de a színvilág nem változott a sima "K"-khoz képest. Azonban, ha jól megfigyelők vagyunk, könnyen észrevehetjük, hogy nehéz két teljesen egyforma kocsit találni. Ez a villamos szürke oldalfali és fehér plafondekoritokkal, szürke kapaszkodókkal és hagyományos lámpatestekkel rendelkezik.
ut2 ut3
Ebben a kocsiban régi stílusú kapaszkodókat és új fajta lámpabúrákat találunk. A kép jobb oldalán jobban látszik, hogy a búrák sarkait mintha "lecsapták" volna. Ha szemfülesek vagyunk, megfigyelhetjük azt is, hogy hiányzik a Ganz-Transelektro tábla a fülkefalról. Itt pedig a szürke kapaszkodókhoz famintás oldal- és márványhatású plafondekorit társul. A lámpabúrák hagyományosak. Képet nem mellékelek, de szintén többféle borítással készültek a kocsik végeiben található szekrények.
muszf1 muszf2
A műszerfalak sem teljesen egyformák. (A kezelőszervek elrendezése viszont megegyezik, többé-kevésbé azonos az előd "K"-val.) Az ajtók állapotát kijelző kijelzőt :-) kissé megváltoztatták: kékeslilás háttéren fehér karakterekkel világít. (De volt olyan kocsi is, amin még a régi zöld volt felszerelve. Az új ajtóprogramokról és egyéb módosításokról részletes leírás a hivatalos útmutatóban olvasható ITT.
muszfs
A műszerfal színhelyes, sematikus ábrája. Nagyítva olvashatók a funkciógombok magyarázatai!


Köszönöm a Járművezetők kedvességét és türelmét, nélkülük nem készíthettem volna el ezt a galériát!

K.G.
2011.03.11.